Frys in din skörd

Den färska smaken bevaras när du fryser in dina trädgårdsprodukter. Infrysning av grönsaker bevarar även färg, kvalitet och näringsämnen bättre än andra konserveringsmetoder.

Spara din skörd

Du behöver lite material. Samla på burkar, askar och plastpåsar som tål kyla eller isbitsbehållare i plast (för örter). Fyrkantiga behållare tar mindre plats än runda.

Dubbelkolla frysens temperatur. Temperaturer under 18 minusgrader Celsius reducerar oxidering, enzyminverkan och bakterietillväxt. Konsumera frysta grönsaker och frukt inom 12 månader.

Börja med de grönsaker och frukter av högst kvalitet. Avlägsna stjälkar och rötter; skär eventuellt i mindre bitar. När du fryser in något tänk på vad du ska använda det till senare. Om du har tid och tillräckligt med plats i din frys, så frys in så det underlättar användningen senare. T.ex. om du tänker använda frysta tomater till hemgjorda såser och marinader, frys in portionsvis. Om du planerar att strö bär över yoghurt eller müsli så snabbfrys dem på en bricka, så det blir lätt att ta en liten mängd i taget. Grilla paprikan eller fyll den med något innan du fryser in den, så kan du senare tina upp en färdiglagad förrätt.

Grönsaker
De flesta grönsaker bör blancheras innan de fryses för att neutralisera bakterier och enzyminverkan. Det görs genom att placera grönsakerna i kokande vatten eller så ångar man dem en viss tid, och sedan läggs de ner i kallt vatten vilket stoppar kokprocessen. Blanchering bevarar grönsakens färg. Lägg dem i askar, burkar eller plastpåsar när de kallnat. Om du använder en vakuumförseglare så kan du spara dina grönsaker i flera år. Du kan också snabbfrysa blancherade grönsaker på bakplåtar. När de är frysta så lägg dem i plastpåsar. Snabbfrysta grönsaker är lättare att dela upp i portioner - ta bara ut det du behöver.

Grönsaker som det passar bra att blanchera är alla sorters bönor, majs, broccoli, blomkål och betor.Informera dig om hur länge varje sort ska blancheras.

Frukt
En del frukt t.ex. persika och aprikos ska skalas innan de fryses in. Att doppa dem i kokande vatten i en minut och därefter en minut i kallt vatten underlättar skalningen. Frys in frukten i sockerlag eller vatten. Du kan hitta recept på sockerlag på nätet. Lägg frukten i lagen i frysburkar och fyll dem inteupp till kanten. 

Lägg vaxat papper mellan burken och locket så frukten ligger kvar i vätskan då den fryses. Till viss sorts frukt, däribland äpplen och persikor bör du tillsätta askorbinsyra. Följ bruksanvisningen.

Örter
Frysta örter behåller sin sommarfärska smak. Snabbfrys dem, hela eller hackade, på en bakplåt och stoppa dem sedan i plastpåsar eller burkar så det blir lätt att använda dem. Eller mixa dem och tillsätt lite olivolja eller vatten. Häll blandningen i isbitslådor och frys ner. När kuberna är frysta så häll över dem i plastpåsar. Tillsätt sedan en kub i soppor, såser och grytor.

Frys in hela buntar av örter – t.ex. rosmarin, timjan, fänkål eller dill - på bakplåtar. Lägg bakplåtspapper på plåten så örterna inte fastnar på den. När de är frysta så svep in dem i vaxat papper. Och lägg dem sedan i en plastpåse eller annan passande behållare. När du använder dem ta bladen från stjälkarna och lägg dem direkt på maträtterna.